Få Google søk visuelt presentert av AnswerThePublic
Publisert: 24.4.2020 av OMACO AS/YB. Sist endret: 17.6.2021
Hva er AnswerThePublic?
AnswerThePublic med nettadresse https://answerthepublic.com/ er et online verktøy som samler inn data fra Googles autoforslag på søkeord og søkefraser. Søkeresultat presenteres online i en ensides rapport. På AnswerThePublic nettsiden skriver du inn nøkkelord, trykker søk, deretter generes en rapport på skjermen.
Rapporten inneholder både et visuelt søkeresultat i form av en blomst, samt søkefrasene presentert alfabetisk i listeform. Det er mulig og både skrive ut og lagre rapporten. Ved å Googlelytte etter hva folk faktisk skriver inn i søkefeltet nettet, kan det være lettere å lage innhold, produkter, og artikler tilpasset brukeren.
Ikke bare OMACO synes om dette verktøyet. Nylig presenterte Si Quan Ong ved anerkjente markedsanalyseselskapet Ahrefs en analyse hvor mer enn 10 000 SEO brukere (Search Engine Optimalization) valgte AnswerThePublic som det mest foretrukne SEO verktøyet for nøkkelord analyse.
Hvordan virker AnswerThePublic verktøyet?
AnswerThePublic virker på følgende måte:
- Gå til https://answerthepublic.com/
- I feltet for søk, skriv inn søkeordet
- Vent en kort tid mens du venter på rapporter
- Rapporten kommer opp på skjermen din
Rapporten starter med å presentere søkeforslagene til Google vakkert visuelt i en slags blomst. Nedenfor er søkeordet Google som et eksempel:
Verktøyet bruker det ordet du skriver inn i søkefeltet og presenterer funn først med spørsmål vi stiller i Google søket foran:
- hvilken (eks. hvilken google home skal jeg vælge)
- hva (eks. hva google vet om deg)
- hvem (eks. hvem google translate)
- hvor (eks. google hvor jeg har vært)
- er (eks. er google nede)
- når (eks. når google play stopper)
- hvilket (eks. hvilket år ble google grunnlagt)
- hvordan (eks. hvordan google bilder)
- hvorfor (eks. hvorfor google ads)
Videre inneholder rapportens søkeresultat proporsjoner:
- uten (eks. google uten feide)
- til (eks. google til skien)
- med (eks. google med bilder)
- for (eks. google for education)
samt sammenligning:
- kontra (eks. google kontra microsoft)
- eller (eks. google eller chrome)
- mot (eks. google mot de passe)
- vs. (eks. google vs bing meme)
- og (eks. google og huawei)
Eksemplene over er skrevet akkurat som de er stavet fra resultatet fra rapporten med det som kommer først opp. Dette er slik vi søker på Google og er ikke alltid grammatisk korrekt. Alt er skrevet med små bokstaver også for å gjengi korrekt hva som blir presentert i rapporten.
Resultatet blir vist visuelt i blomstene både for spørsmål, proporsjoner, og for sammenligninger. I tillegg vises søkeresultatet også alfabetisk, som vist eksempelvis fra A til F under:
Nederst i rapporten kommer det som kalles Relatert. Resultatet viser hva som kommer opp i selve Googles automatiske forslag. Som med blomsterresultatene over, kan du også her velge om du vil ha dataen presentert som en blomst eller alfabetisk i listeform. Ønsker du å laste ned bildet eller listen, kan du også gjøre det. Bruker du gratis versjonen blir ikke kvaliteten på bildet like bra som om du bruker Pro versjonen.
AnswerThePublic på norsk
Selve nettsiden er på engelsk, men under søkefeltet kan du gjøre to ting slik at søkeresultatet blir på norsk:
- Endre regionen for søket til å være Norge ved å bruke piltastene og velge regionen NO Norway, og
- Endre språket som kommer opp på Engelsk ved å bruke piltastene og velge Norsk.
Se illustrasjon på bildet under:
AnswerThePublic SEO og digital markedsføring
AnswerThePublic kan være nyttig for SEO (Search Engine Optimalization) og digital markedsføring for følgende:
- lage innhold; samt
- forbedre eksisterende artikler og blogger, og
- samspill med klient.
Å skrive inn ulike søkeord, for deretter å analysere om du ser et mønster kan være en fin SEO måte å jobbe på. Sophie Coley, direktør i AnswerThePublic, sier i de sitt første webinar Search Listening at hun pleier å jobbe med AnswerThePublic på følgende måte:
- Gjøre flere søk på AnswerThePublic;
- Ha flere AnswerThePublic søkefaner oppe og studere dem for interessante funn;
- Funn overføres til Word (Excel kan også brukes)
- Jobber videre med funnene i Word
- Bruker resultatet i samarbeid med kunde for å lage reklamekampanjer eller lignende.
Dessuten kan søkeresultatet gi mange gode ideer for nye artikler, eller oppfriskning på eksisterende artikler eller til og med produktutvikling. Det er vel kun fantasien som setter stopper for hva en faktisk kan bruke Google søkeresultat fra fordi det er så mektig fordi det inneholder så mange søkeresultater.
Koster det noe å bruke?
Det er gratis å bruke verktøyet opptil 2 ganger i døgnet. Du trenger ikke oppgi noen e-mail adresse, eller melde deg inn og måtte oppgi email adresse og i verste fall konto nummer ol.
For de som ønsker å bruke det mer, tilbyr de også en månedlig og en årlig plan med ubegrenset søk, mulighet til å sammenligne med tidligere søk og andre nyttige funksjoner.
Nedenfor er en tabell oversikt over planene fra de sin hjemmeside:
Hva med volum?
AnswerThePublic gir ikke søkevolum. Indirekte ser du hva folk søker mest på ved at det er sterkere grønnfarge på de frasene det er mer søk etter, men selve tallet på volumet er ikke der.
Hva kan jeg gjøre for å se volumet på Google resultat søket?
For å se volumet på søket, så kan du installere følgende utvidelse i nettleseren fra søkeverktøyet Keywords Everywhere:
Chrome: Keywords Everywhere Utvidelse på Chrome
Firefox: Keywords Everywhere Add-Ons for Firefox Browser
Etter å ha installert dette, så vil du se at når du tar museknappen over en frase i den visuelle blomsten, så vil det komme opp antall søk. Pr dags dato gjelder utvidelsen ikke for norsk, men Keywords Everywhere tilbyr et alternativ som heter Global (alle land). Direktør Sophie Coley i AnswerThePublic har selv installert denne app’en, men sier at den ikke viser reelle søk. De to ulike selskapene samler inn data ulikt, og hun ser ofte at det står null volum søk selv om hun mener at folk søker med frasen siden Google viser dette gjennom rapporten.
Hvordan stoppe den utålmodige mannen?
Det er en mann i bakgrunnen som sitter og venter på at du skal skrive inn søke ditt. Om du bruker litt tid, så blir han utålmodig. Og bruker du enda mer tid, så blir han svært utålmodig. Om du ikke synes noe om dette og ønsker han skal roe seg, så kan du lett fikse dette ved å holde museknappen over bildet og så trykke på venstre museknapp. Da pauser han, men du kan fortsatt bruke søkefeltet og nettsiden som om han var på.
Hvor kommer dataen fra?
Dataene i søkeresultatet kommer direkte fra Googles autoforslag via API. Om du skriver inn i Google søkefeltet for eksempel ordet google, så automatisk foreslår Google søkeord, som vist nedenfor:
Det er disse autoforslagene AnswerThePublic samler sammen og putter dette i en oversiktlig rapport.
Tilbyr AnswerThePublic.com kurs og opplæring?
Ja, både via de sin hjemmeside og på YouTube er det opplæringvideoer. Nettsiden har også god informasjon på spørsmål og veiledning. Search Listening er den offisielle utdanningpartneren til AnswerThePublic. De samarbeider med AnswerThePublic om også å lage gratis online opplæringvideoer og webinar. I tillegg kan du leie dem inn for kursing og bedre innføring i denne måten å lære om folks behov via søkeresultatene.
Hvem står bak AnswerThePublic?
AnswerThePublic er bygd av det engelske teamet bak Coverage Book som originalt ble startet av Gary Preston. Hannah Harris står oppført som direktør i AnswerThePublic nettstedet.
Firmaet bak nettsiden er det engelske markedsføringsselskapet PROPELLERNET LTD med organisasjonsnummer 04668888. PROPELLERNET LTD. er et privat Limited selskap som ble startet 18. februar 2003.
Styret i PROPELLERNET LTD. består av følgende ifølge Company Check (24.4.2020)
- James Alexander Louca-Jensen (utnevnt 6.3.2003)Direktør and Styresekretær
- Jack Hubbard (utnevnt 6.3.2003)Direktør
- Gary Preston (utnevnt 26.7.2012)Direktør
- Jonathan Markwell (utnevnt 1.3.2018)
Kontakte AnswerThePublic
Postadresse:
Castle Square House
9 Castle Square
Brighton
BN1 1EG, UK
Email: support@answerthepublic.com
Twitter: @answerthepublic
LinkedIn: https://sg.linkedin.com/company/answerthepublic
AnswerThePublic alternativer
Det er mange søkeverktøy på markedet både for ord brukt i Google søk, samt analyse av nettsiden på hvilke ord brukt, hvordan nettsiden ligger an sammenlignet med konkurrentene, søkevolum og mere. Nedenfor er det listet noen i alfabetisk rekkefølge:
Ahrefs – verktøy for å sjekke dine konkurrenter, nøkkelord og innholdsanalyse mm.
Keywords Everywhere – viser søkevolum, konkurrent data og CPC (cost per click).
KWfinder – viser søkevolum, nøkkelord med lav SEO vanskelighet og gjør det lettere å sammenligne med konkurrenter.
MOZ – SEO verktøy for å kontrollere nettside, sjekke hvordan siden ligger an sammenlignet med andre, analyse av linker, og nøkkelord analyse.
Semrush – markedsføring verktøy kasse med SEO, betalt trafikk analyse, sosiale medier, og innhold og PR
Screaming Frog – verktøy som samler inn data på en nettside for å gjøre analyse, kontrollere nettsiden samt gjøre SEO.
Oppsummering
Produkt: AnswerThePublic
Selskap: PROPELLERNET LTD
Datakilde: Googles autoforslag
Positivt: Online (du trenger ikke laste ned noe program, app eller lignende for å bruke det), lett å bruke (du bare skriver inn søkeordet akkurat som i Google), begrenset daglig gratis bruk så du kommer i gang selv om du ikke kjøper abonnement, god support
Negativt: Viser ikke søkevolum
Kilder:
Ahrefs url link til nettstedet https://ahrefs.com
Company Check url link til Google søk på PROPELLERNET LTD på nettsiden https://companycheck.co.uk
Campanies House url link til Propellernet LTD på Companieshouse.gov.uk
Dun & Bradstreet url link til https://www.dnb.com/ og fakta om PROPELLERNET LTD
Keywords Everywhere url link til nettsiden til keywordseverywhere.com
Propellernet url link til nettstedet www.propellernet.co.uk/
Screaming Frog url link til nettstedet https://www.screamingfrog.co.uk/
SEMrush url link til nettstedet https://www.semrush.com/
Oppdatering:
- 17.6.2021 Oppdatert artikkelen med oppdaterte link (status kode 3xx.